Üdvözöljük!

Iskolapszichológus

Tájékoztató az iskolapszichológusi munkáról:

Az iskolapszichológusi tevékenység sokrétű, a diákok, a szülők és a pedagógusok megkeresése és igénye szerint alakul. Az iskolapszichológus elsődleges célja az iskolában tanuló diákok és az ott dolgozó pedagógusok mindennapjainak segítése, a felmerülő egyéni vagy csoportos szintű nehézségek megoldása, segítő beavatkozás biztosítása. Az egyének és a csoportok (pl. osztályközösségek) életében időről időre felmerülnek kisebb-nagyobb elakadások, konfliktusok – az iskolapszichológus feladata, hogy az intézmény, a diákok és pedagógusok nehézségeinek, konfliktusainak, problémáinak megoldását elősegítse.

  • Az iskolapszichológust egyaránt felkeresheti a szülő, a pedagógus és a tanuló.
  • Az iskolapszichológust köti a titoktartási kötelezettség, a vele való találkozás pedig önkéntes. A találkozások száma az egyéni konzultációk esetében a problémától függ. Egy alkalom 45 perc időtartamú.

  • Az iskolapszichológia része a csoportokkal, osztályokkal való munka is. Osztályok esetében ilyen például a szociometria felmérés, az osztály társas kapcsolatainak felmérése, vagy egyéb felmérő vizsgálatok, előadások, osztályfőnöki óra keretében zajló önismereti foglalkozások, közösségfejlesztő feladatok.

A konzultációk általában előzetes időpont-egyeztetés alapján történnek, krízis esetén azonban bármikor kereshető az iskolapszichológus.

A konzultációk helyszíne az I. emeleten található logopédusi és iskolapszichológusi szoba.
Kapcsolat: Balogh Liliána, e-mail:

Tájékoztató Pedagógusoknak

Kedves Pedagógus Kollégák!

Mikor érdemes tanárként az iskolapszichológushoz fordulni?

• Ha osztályfőnökként szeretné jobban megismerni az osztályát vagy egy-egy gyereket (pl.társas kapcsolatok, érdeklődés, az iskolához való viszony, szorongásszint, önértékelés,kreativitás, tanulási orientáció, motiváció).

• Ha felfigyel arra, hogy az osztályban valami „nem stimmel” (pl. a gyerekek nem értik a tananyagot, sokat vitatkoznak egymással, viselkedésük megváltozik, nyugtalanok, feszültek).

• Ha úgy gondolja, hogy valamelyik tanítvány megnyilvánulása pszichés zavar előre jelzője lehet (pl.: túlzott érzékenység, tartósan rossz hangulat, nagyfokú önbizalom hiány, fokozott kapcsolat igény, gyakori hangulatváltozás, jó értelmi képességek mellett gyenge teljesítmény).

• Ha diákjain olyan megnyilvánulást tapasztal, amely alapján az érzelmi élet, a társas kapcsolatok zavara, személyiség problémák feltételezhetők (pl. nyugtalan, figyelmetlen, szorong, megszegi a szabályokat, hazudik, csavarog, pánikszerű tünetei vannak, öngyilkos gondolatai vannak).

• Ha egy tanuló életében olyan esemény történt, ami esetleg traumatikus hatású lehet (pl. haláleset, válás, a szülő tartós távolléte, súlyos betegsége, baleset látványa, erős megszégyenülés).

• Ha konfliktus alakul ki a kollégák között, és szeretnék ezt feloldani; vagy feszültség jön létre az osztály és az egyik tanár között; vagy valamelyik szülő (vagy szülő csoport) és az osztályban tanító pedagógus között keletkezik nézeteltérés.

• Ha osztályfőnöki órára vagy szakmai munkaközösségi ülésre pszichológiai téma kitűzését tervezi.

• Ha kiemelt figyelmet igényelő (pl. osztályismétlő, új gyerek, halmozottan hátrányos helyzetű, kiemelkedően tehetséges, veszélyeztetett helyzetű, tanulási zavarral bíró, krónikus betegségben szenvedő) diákokkal kapcsolatban tapasztal valami fontosat.

• Amikor az osztályba járó gyerekek szüleinek szeretne segítséget nyújtani a családi nevelésben.

Tájékoztató Diákoknak

Kedves Diákok!

Előfordul, hogy olyan dolgok történnek az életedben, amivel nem tudsz megbirkózni. (Családi problémák, iskolai problémák, szeretett személy elvesztése, tanulási nehézség.) Bárkivel előfordulhat, hogy nem érzi jól magát a bőrében, rossz kedve van, bizonytalan magában, nehezen tud koncentrálni, nem megy a tanulás, nehezen talál barátokat, esetleg konfliktusai vannak a társaival, vagy a szüleivel. Ilyenkor jól jöhet egy beszélgetés a baráti körtől, családtól is független szakemberrel.
Fordulj hozzám bizalommal!

• ha fizikailag gyakran rosszul érzed magad (fáj a fejed, a hasad, hányingered van, stb.)
• ha úgy érzed, hogy túl nagy a teher rajtad
• ha nehezen megy a tanulás
• ha az iskolában nem tudod kihozni magadból mindazt, amit tudsz, ha úgy érzed semmi nem érdekel
• ha a társas kapcsolataidban, baráti, vagy párkapcsolatodban nehézségeid vannak
• ha bizonytalan vagy abban, merre tanulj tovább
• ha aggódsz valaki, vagy valami miatt
• ha nem tudsz aludni, kialvatlan vagy és állandóan fáradt
• ha sokszor vagy ingerült, akár ok nélkül is
• ha szokásaid hirtelen megváltoztak
• ha evési zavaraid vannak
• ha hirtelen lefogytál, anélkül, hogy direkt fogyókúráznál
• ha mélyebb önismeretre vágysz
• vagy csak érdekel a pszichológia.

Tájékoztató Szülőknek

Kedves Szülők!

Munkám során a tanulók körében megfigyelést végezhetek, részt veszek a közösségek tevékenységében, foglalkozásokat tarthatok, konzultálok a pedagógusokkal, és hirtelen fellépő jelentősebb problémahelyzetben segítséget nyújtok. Szűréseket végezhetek, kiscsoportos vagy egyéni foglalkozásokat tartok. Lehetőség van az egyes tanulók személyre szabott segítésére is, amennyiben a szülő vagy tanuló élni kíván ezzel a lehetőséggel.
Fontos tudni, hogy az iskolapszichológussal folytatott munka nem helyettesíti a terápiás pszichológusi, illetve gyermekpszichiátriai megsegítést. Amennyiben olya probléma/nehézség merül fel, amely nem elsősorban iskolai jellegű, az iskolapszichológus segítséget biztosít a megfelelő szakemberhez kerülésben. Az iskolapszichológusi konzultáció kezelése a szakmai etikai elvárásoknak megfelelő titoktartással és bizalommal történik.

A szülőkkel való konzultáció személyesen, vagy e-mailben előre egyeztetett időpontokban történik.
Munkámmal kapcsolatban, vagy bármilyen további kérdésben forduljanak hozzám bizalommal!

Mikor érdemes felkeresni a szakembert?

• Ha az tapasztalják, hogy gyermekük viselkedése, érzelmi és hangulati élete megváltozott (pl. figyelmetlen, szétszórt; túlzottan fáradékony; fokozottan szorong, magába zárkózik, gyakran indulatos, nehezen megközelíthető).

• Ha úgy érzik, hogy a társas kapcsolatok területén gyermeküknek nehézségei vannak (visszahúzódik társaitól; agresszív; gyakran kerül konfliktusba társaival).

• Ha úgy gondolják, hogy gyermekük teljesítménye a sok gyakorlás, külön óra ellenére nem felel meg a képességeinek, vagy az utóbbi időben indokolatlanul sokat romlott.